Vergelijken is altijd leuk en levert vaak interessante informatie op. Zo investeert Den Haag van alle steden in Nederland het meest in onze musea. Onze stad doet het soms ook goed op lijstjes waar we ons voor moeten schamen. Zo blijkt uit metingen van Milieudefensie dat de lucht die wij in Den Haag inademen (samen met Amsterdam) de vieste lucht van Nederland is. Was in 2014 nog de Javastraat nog de vieste straat van Nederland, nu gaat de Hoefkade er met deze twijfelachtige eer vandoor.

En dat de lucht hier ongezond is blijkt niet alleen uit metingen van Milieudefensie: ook de officiële metingen van de overheid wijzen uit dat we niet eens aan de wettelijke normen voldoen. En dat is schokkend, want mensen worden letterlijk doodziek van alle uitlaatgassen. Wat misschien nog schokkender is, is dat ons gemeentebestuur weigert om hier echt iets aan te doen. In Amsterdam, Rotterdam en Utrecht doen ze dat wel: daar mogen de allervieste bestelbusjes en oudste auto’s de binnenstad niet meer in. Hoe logisch zou het zijn als Den Haag dit ook afspreekt?

Het vreemde is dat als je de verkiezingsprogramma’s van de partijen in de Haagse gemeenteraad leest, je gemakkelijk aan een politieke meerderheid komt die dat ook zou willen. Alleen is er één partij die meent dat het overal kunnen komen met je oude auto belangrijker is dan de gezondheid van onze inwoners en kinderen. Deze partij, die zich volkspartij voor vrijheid én democratie noemt, heeft de andere partijen waar ze mee besturen laten beloven dat we in Den Haag de auto ongemoeid laten. Een knap staaltje machtspolitiek. Geen toeval dus dat Den Haag ook het lijstje van steden met de allerlaagste parkeertarieven aanvoert.

Dit neemt overigens niet weg dat we als GroenLinks blijven knokken voor schonere lucht: gisteren in de gemeenteraad hebben we weer wat stapjes kunnen zetten: er komen plannen om vieze brommers en oude touringscars aan te pakken. Alle beetjes helpen. Goed weekend iedereen!