Bomen voor Den Haag

Het project maakt gebruik van de zogeheten ‘natuurkansenscan’, een instrument dat in kaart brengt hoeveel zaailingen, bomen en planten te 'oogsten' zijn bij grote projecten in de buitenruimte. Deze bomen, die anders zouden verdwijnen bij werkzaamheden, worden voortaan zoveel mogelijk herverdeeld onder Haagse bewoners, zodat burgers de kans krijgen om een stukje stadsnatuur in hun eigen tuin te plaatsen.

Een boom uit je eigen buurt in de tuin

GroenLinks-fractievoorzitter Maarten De Vuyst reageert enthousiast op de plannen: “Wanneer er pleinen, parken of straten vernieuwd worden, worden bomen vaak ergens anders op een openbare plek herplant. De jongere bomen, de zaailingen, worden nu vaak weggegooid. Dat is zonde! Die kunnen verder doorgroeien in de tuin bij iemand anders. Dat is wat we willen bereiken met dit plan, en we vinden het fijn dat we dit samen met de VVD hebben kunnen indienen.”

Noud Dumoulin, raadslid van de Haagse VVD reageert ook enthousiast: “Dit beleid gaat heel veel bomen redden die anders gewoon weggegooid zouden worden. Met deze motie worden deze jonge bomen beschikbaar voor iedereen. Zo kan elke Hagenaar de eigen tuin aanvullen met planten en bijdragen aan de vergroening in onze stad. Dat is wel groen, niet gek!”

Collectieve vergroening

Naast het adopteren van bomen door bewoners, zullen de geoogste bomen en planten ook via collectieve tuinen beschikbaar gesteld worden. Op deze manier wordt er gewerkt aan een betere balans in het groen door heel Den Haag.

Het nieuwe beleid is een volgende stap in de ambitie van Den Haag om natuur en groen meer toegankelijk te maken voor haar inwoners en tegelijkertijd het behoud van biodiversiteit te waarborgen door het een plekje te geven bij een Hagenaar met groene vingers.