Uit een recent onderzoek van de GGD blijkt dat brommers en scooters sterk bijdragen aan ongezonde lucht op fietspaden. GroenLinks wil dat hier wat aan gedaan wordt in Den Haag. Zo moeten vieze brommers zo snel mogelijk van het fietspad af en naar de rijbaan verplaatst worden.

Luchtvervuiling is voor iedereen ongezond maar vooral slecht voor kwetsbare groepen zoals jonge kinderen, ouderen en longpatiënten. Uit het onderzoek van de GGD in zes steden blijkt dat een groot aantal longpatiënten meer klachten heeft tijdens het fietsen en drukke fietsroutes vermijdt vanwege de slechte luchtkwaliteit.

“Dit onderzoek bevestigt wat iedereen merkt die weleens achter een brommer staat bij een stoplicht. Op fietspaden waar veel brommers rijden is de lucht ongezond en vies. Het is echt tijd om actie te ondernemen”, aldus GroenLinks fractievoorzitter Arjen Kapteijns.

Naast het verplaatsen van brommers en scooters naar de rijbaan roept GroenLinks het stadsbestuur op om aanvullende maatregelen te nemen. Zo zouden er strengere eisen en controles moeten komen op uitlaatgassen en wil GroenLinks het gebruik van elektrische scooters en fietsen stimuleren.

GroenLinks pleit al veel langer voor het aanpakken van vervuilende brommers en scooters in de stad en voor maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Vorig jaar oktober trok de partij ook aan de bel nadat onderzoek uitwees dat de luchtkwaliteit op fietsroutes rond scholen zorgwekkend slecht is.