Boa-motie blijft liggen

Op 20 december 2023 stemde een meerderheid van de gemeenteraad in met de boa-motie van GroenLinks-raadslid Hera Butt. De motie riep op om het uniform van boa's in Den Haag inclusiever te maken en religieuze uitingen toe te staan. Daarmee schaarde Den Haag zich achter steden als Amsterdam, Utrecht en Arnhem, die eveneens deze stap hebben gezet. Dit staat in contrast met de landelijke trend om religieuze uitingen voor boa's te verbieden.

"Inclusiviteit als bindend principe"

Destijds benadrukte Butt het belang van de motie: "Inclusiviteit is een bindend principe dat weerspiegeld moet worden in al onze besluiten. We verdedigen onze rechtsstaat altijd, waaronder de mensenrechten voor eenieder. Vandaag hebben we laten zien dat Den Haag zich aansluit bij steden die ook vinden dat diversiteit onze kracht is."

Irritatie over uitblijven uitvoering

Bijna een jaar later is de motie echter nog steeds niet uitgevoerd. Butt uit haar frustratie: "Boa's zijn gemeenteambtenaren, en de gemeente dient zorg voor hen te dragen. Het feit dat het nu al bijna een jaar duurt voordat iets simpels als een inclusief uniform geregeld is, schuurt met deze zorgplicht."

Brief aan burgemeester en wethouder

Namens de GroenLinks-fractie heeft Butt een brief gestuurd aan de burgemeester en verantwoordelijk wethouder Robert Barker (PvdD) met het dringende verzoek om de boa-motie met spoed uit te voeren. "Onze ambtenaren verdienen het om zichzelf te kunnen zijn op hun werkplek. Ik hoop dat het stadsbestuur snel over de brug komt en werk maakt van het inclusieve uniform."