Fractievoorzitter Arjen Kapteijns: 'Het demonstratierecht is een groot goed, maar daar horen wat ons betreft geen gemotoriseerde voertuigen bij. De beelden van tractoren die met hoge snelheid door de binnenstad en over fietspaden rijden staan ons nog helder voor de geest. Het is een klein wonder dat er geen ongelukken zijn gebeurd. Voertuigen die onder het mom van een demonstatie rondscheuren in onze stad moeten we gewoon niet willen met elkaar".

Naast dat inzet van gemotoriseerde voertuigen tot (verkeers)onveilige situaties leidt, zijn de demonstratielocaties die we kennen in Den Haag er ook niet geschikt voor. Kapteijns: "We hebben gezien hoe het Malieveld eruit ziet nadat er demonstraties met voertuigen hebben plaatsgevonden. Los van de vraag of die schade te verhalen is, is het veel eenduidiger om het gewoon niet meer toe te staan. Dat maakt de handhaving ook veel beter uitvoerbaar'.

GroenLinks zal dit voorstel woensdagmiddag inbrengen in de gemeenteraad, waar dan het demonstratiebeleid wordt besproken met de burgemeester.

(beeld: Hans Splinter)