[Persbericht] - GroenLinks in de Haagse gemeenteraad wil een online platform dat sociale ondernemers koppelt aan bedrijven die werk hebben voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Zo wordt vraag en aanbod bij elkaar gebracht en krijgen meer mensen die nu moeilijk aan werk komen een kans.

Bedrijven die door de gemeente worden ingehuurd, zijn verplicht om werkgelegenheid te creëren voor mensen die moeilijk aan een baan komen. Daarnaast willen veel bedrijven zelf ook graag maatschappelijk verantwoord ondernemen. Toch blijkt dit in de praktijk soms nog lastig. Daarom wil GroenLinks deze bedrijven direct in contact brengen met sociale ondernemers in Den Haag die deze maatschappelijke taak kunnen overnemen.

Lijsttrekker Arjen Kapteijns: “Het is voor iedereen belangrijk om echt mee te kunnen doen. Iedereen verdient die kans. Door bezuinigingen op gesubsidieerd werk vallen nu te veel mensen buiten de boot. Sociale ondernemers zetten zich in voor deze groep en verdienen daarom alle steun.”

Sociale ondernemer Renzo Deurloo (GreenFox Social Return) is enthousiast over het voorstel van GroenLinks. “We willen allemaal hetzelfde: meer mensen aan het werk helpen. Met sociaal ondernemerschap is Den Haag is een van de koplopers. Ik hoop dat we ook hier weer een voortrekkersrol nemen. Dit is een simpele oplossing waar iedereen iets aan heeft.”

In Amsterdam en Utrecht bestaan al online platforms die vraag en aanbod bij elkaar brengen. Maar in Den Haag komen de plannen hiervoor niet van de grond. GroenLinks vraagt het stadsbestuur hier nu snel werk van te maken.

Bijeenkomst over sociaal ondernemen

Op 12 februari organiseert GroenLinks een thema-avond over sociaal ondernemen in Den Haag. Na korte pitches van Haagse ondernemers wordt gesproken over mogelijkheden om sociaal ondernemerschap te versterken in Den Haag. Iedereen die belangstelling heeft, is welkom. De bijeenkomst start om 19:30 in het campagnepand van GroenLinks aan de Weimarstraat 87. Meer info.