Gisteren sprak de Haagse gemeenteraad over het Meerjaren Programma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). Hierin worden afspraken gemaakt over de verkeersplannen en wie dat gaat betalen.
In dit programma wordt in de regio Den Haag al volop geïnvesteerd in nieuwe wegen. Bovenop de al toegezegde minimale € 500 miljoen voor de Rotterdamse Baan, gaan de nieuwe plannen over € 700 miljoen Euro. Ondermeer voor een extra weg langs de A4. Volgens GroenLinks is dit een verliezerstrategie. In een van de meest dichtbevolkte gebieden van de wereld kun je niet blijven doorgaan met het aanleggen van nieuwe wegen. Volgens GroenLinks moet je juist nu investeren in OV.
Helaas krijgt de Haagse burger alleen de keuze voorgelegd tussen wegen en nog meer wegen. OV-projecten doen niet mee in het verdelen van de honderden miljoenen. “De Haagse burger wordt hiermee behandeld als een klein dik jongetje in een fastfood restaurant dat mag kiezen tussen een Big Mac en Quarter Pounder”, aldus Arjen Kapteijns van GroenLinks.