2016 Wordt wederom het warmste jaar ooit gemeten. Ik geef toe, het heeft ook voordelen. Iedere avond nog even op het terras of naar het strand is niet vervelend. Maar wat meer dan vervelend is, is dat we nu al beginnen te merken dat het klimaat verandert. En als we daar niets tegen doen heeft dat draconische gevolgen, voor onszelf en vooral voor onze kinderen.

Om de gemeenteraad hieraan te herinneren organiseerde Fossielvrij Den Haag een fietstocht samen met maar liefst 41 andere organisaties in onze stad. Het motto was “een tandje erbij voor het klimaat”. Deze organisaties vertegenwoordigen stuk voor stuk mensen die zich betrokken voelen bij de stad en vinden dat het hier anders moet: groener, duurzamer, menselijker en kleinschaliger. Nooit eerder werkten zo veel organisaties in Den Haag samen op dit gebied. Ik werd daar echt blij van want het toont aan hoe breed de noodzaak gevoeld wordt om dingen anders te doen.

De fietstocht eindigde bij het provinciehuis waar wij als Haagse raad de rest van het jaar vergaderen omdat ons eigen stadhuis verbouwd wordt. Ik mocht daar, net als andere raadsleden, een kort statement afgeven. Ik heb gezegd dat ik me blijf inzetten om onze stad versneld af te helpen van haar olie- en gasverslaving.

In de raadsvergadering, nog geen half uur later, werd duidelijk dat dit niet vanzelf gaat en soms gepaard gaat met pijnlijke keuzes. Het ging in de raad over de plaatsing van windmolens voor onze kust. Dit is essentieel om aan onze duurzaamheidsdoelstellingen te kunnen voldoen. De windmolens komen op 20 km afstand te staan en zijn alleen bij heel helder weer en als je goede ogen hebt, ver aan de horizon zichtbaar. Dat wil zeggen, als olietankers het zicht niet blokkeren! Dit was voor de PVV, VVD, Haagse Stadspartij en het CDA reden om de windmolens liever in IJmuiden te willen hebben. ‘Windmolens oké maar voor eigen kust NEE’, zo was de redenering ongeveer. Tja, er is nog wel wat werk te doen. Want waar de stad al lang doorheeft dat het tijd is voor verandering loopt de raad nog een beetje achter!

Geniet nog van het mooie weer allemaal!