Mijn fractie kijkt er naar uit om hier samen met de stad en de raad de schouders onder te zetten.

Een paar concrete maatregelen wil ik in het bijzonder noemen:

• de aanpak van de wooncrisis. We hebben afspraken gemaakt die leiden tot meer betaalbare woningen, een betere positie van huurders en een stevige aanpak van huisjesmelkers. En er is (eindelijk) structureel geld voor een permanente winteropvang.

• de versnelling in de verduurzaming en isolatie van woningen: van 5.000 naar minstens 10.000 per jaar. We maken daarnaast de inzet vanuit de gemeente structureel en maken een oorlogskas om optimaal aanspraak te kunnen maken op middelen die door het Rijk en Europa beschikbaar worden gesteld.

• extra inzet voor de aanpak van kinderarmoede, een forse investering in gesubsidieerde banen om zo meer mensen te helpen naar betaald werk en geen bezuinigingen op het armoedebudget. Sterker: 9 miljoen extra om de verwachte toename van het aantal mensen dat door het ijs dreigt te zakken het hoofd te kunnen bieden.

• investeringen in jeugdpreventie, taalonderwijs, aanpak onderadvisering en daarmee de aanpak van de kansenongelijkheid in onze stad.

• een integrale aanpak om arbeidsmigratie in goede banen te leiden waarbij we de rechten van arbeidsmigranten versterken en malafide praktijken aanpakken. Daarbij verbeteren we niet alleen de situatie van de arbeidsmigranten zelf: dit is ook de beste manier om spanningen in de kwetsbare wijken te voorkomen.

Die maatregelen nemen we niet voor niks. Het zijn noodzakelijke maatregelen om te bouwen aan een stad die voorbereid is op de toekomst, waar mensen samen kunnen leven met al hun verschillende achtergronden en al hun verschillende ambities en dromen. Waar de Hagenaars kunnen rekenen op een overheid die doet waar zij voor is: zorgen voor de mensen die dat nodig hebben en zorgen voor leefbare wijken en straten waar samengeleefd kan worden nu en in de toekomst.

Die maatregelen nemen we ook omdat er forse zorgen zijn, niet alleen die toekomst maar zeker ook over het hier en nu. We kennen ze allemaal – de wooncrisis, de klimaatcrisis, de leefkostencrisis. De systemische fouten in het publieke domein, de intens bittere gevolgen van marktwerking in de jeugdzorg voor kinderen en jongeren in kwetsbare en onveilige situaties. De toenemende polarisatie in de samenleving en de aanhoudende kansenongelijkheid en segregatie in ons mooie Den Haag.

Daarom nemen we die maatregelen maar het is ook onze morele plicht om optimistisch te zijn. Want de toekomst hangt af van wat wij doen. Het is onze plicht om samen de toekomst vorm te geven en te vechten voor een betere wereld. De zorgen zijn groot, de sociale en maatschappelijke problemen niet minder. Maar we hebben ze in het vizier en ze worden erkend. Lees de verslagen van de twee verkenningen en we zien hoe groot de overeenstemming is over de zorgen in de stad en de opgaven waar we als gemeente en als samenleving voor staan. De problemen worden niet verzwegen, ze staan op onze gezamenlijke agenda. Optimisme is een plicht, juist omdat een goede afloop niet vanzelfsprekend is. En we staan daar allemaal voor aan de lat.

Voorzitter, de GroenLinks fractie heeft met overtuiging ingestemd met dit akkoord. We steken met optimisme de handen uit de mouwen om samen met de mensen, maatschappelijke instellingen en ondernemingen te bouwen aan de stad die tegen een stootje kan.

Voorzitter ik zou graag nog mijn dank uitspreken. Aan alle mensen en organisaties in de stad die input hebben geleverd en die ook de moeite hebben genomen om hun reactie op het akkoord met ons te delen. Ook nu vanavond weer de insprekers.

Ook veel dank aan het ondersteuningsteam van de onderhandelingen die altijd goed voor ons zorgden op allerlei mogelijke manieren.

En natuurlijk ook dank aan de mede onderhandelaars. We hebben dit gefikst dankzij de bereidheid om iets te maken van deze samenwerking en dat met respect voor elkaar en elkaars posities te doen. Met pit, uitdaging en de bereidheid tot luisteren en elkaar tegemoet te komen. Ik kijk ernaar uit om dit in de komende jaren voort te zetten.

Voorzitter. Ik wil graag afsluiten met een opmerking van een andere orde. We zijn de gemeenteraad van de Internationale Stad van vrede en recht. Als er op dit moment vrouwen de straat op gaan in Iran onder de leuze Vrouw, Leven, Vrijheid, dan laat mij dat niet koud. Als Mahsa Amini de dood vindt in een politiebusje, dan voelen wij dat in de stad van vrede en recht. We voelen als GroenLinks de solidariteit met de vrouwen die nu opkomen tegen discriminatie en onderdrukking. We veroordelen het geweld tegen alle mensen die vreedzaam protesteren.

Tot zover voorzitter.