Een online marktplaats is in de maak voor sociaal ondernemers en bedrijven die werk hebben voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Op het platform ‘Brede Etalage’ wordt vraag en aanbod in de toekomst bij elkaar gebracht. Dit laat de gemeente weten in de beantwoording van schriftelijke vragen die GroenLinks hier in februari over stelde.

Fractievoorzitter Arjen Kapteijns is blij met het bericht. “In de praktijk blijkt het voor bedrijven vaak lastig te zijn om invulling te geven aan hun social return-verplichting of MVO-ambities. Door ze actief te koppelen aan sociaal ondernemers zal dat makkelijker worden. Sociaal ondernemers kunnen dan nog meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt helpen aan werk. Dat is heel waardevol en ook hard nodig want er is flink bezuinigd op gesubsidieerde banen.”

Voor de ontwikkeling van het platform werkt de gemeente Den Haag samen met de gemeente Rotterdam, de arbeidsmarktregio’s Haaglanden en Zuid-Holland Centraal en het online platform Maatschappelijke AEX (MAEX). Daarnaast zal het Werkgeversservicepunt van de gemeente zowel sociaal ondernemers als bedrijven met een social return-verplichting, blijven ondersteunen.