Gisteravond is in de Haagse raad de Taxiverordening aangenomen. Hierdoor wordt het per 1 mei 2014 verplicht om je als taxichauffeur aan te sluiten bij een grotere groep en worden er stevige eisen gesteld aan service, stratenkennis en kwaliteit. Nu ben je toch te veel aan het toeval overgeleverd of je bij het Centraal Station of Hollands Spoor op een prettige manier vervoerd wordt. GroenLinks heeft hiermee ingestemd, maar wel een poging gedaan om gelijk een groene kans te grijpen.
Naar Amsterdams voorbeeld heeft GroenLinks twee voorstellen ingediend, waardoor het voor elektrische taxi's makkelijker en goedkoper zou zijn om in Den Haag een vergunning te krijgen. In Amsterdam rijden al elektrische taxi's rond. GroenLinks kreeg hiervoor nauwelijks steun. Het hoofdargument was dat dit wettelijk niet zou kunnen, terwijl het in Amsterdam, waar men zich op dezelfde wet baseert, wel kan.
De Raad ging wel akkoord met het voorstel om een subsidieregeling voor elektrische taxi's in het leven geroepen. GroenLinks was mede-indiener van dit voorstel. Raadslid Arjen Kapteijns: Daar is GroenLinks blij mee. Toch voelt het een beetje als doekje voor het bloeden, want we hadden veel liever gezien dat duurzaamheid integraal onderdeel van deze nieuwe regeling was geworden. Daarin stonden we redelijk alleen, wat meteen het verschil aangeeft tussen GroenLinks en partijen als D66 en PvdA. Als het om echt duurzame keuzes maken gaat, dan geven PvdA en D66 niet thuis."