Uit de meldingen blijkt dat de overgang naar de nieuwe hoofdaanbieders soms niet soepel verloopt. Met name bij kinderen met complexe hulpvragen leidt tot aanzienlijke stress en onzekerheid voor zowel de kinderen als hun ouders. Daarnaast worden er lange wachttijden gemeld, en is er veel onduidelijkheid over hoe en waar hulp gezocht kan worden.

Belangrijke conclusies uit het meldpunt zijn:

  • De korte overgangsperiode zorgt ervoor dat hulp bij de huidige hulpverlener vroegtijdig wordt afgebroken.
  • Er is onduidelijkheid over de mogelijkheden om het huidige traject af te maken of bezwaar te maken.
  • Aanvragen voor extra begeleiding lopen vertraging op.
  • Veel dossiers zijn op het laatste moment overgedragen, wat kan leiden tot wachttijden.
  • Jongeren en ouders hebben moeite om contact te krijgen met de nieuwe hulpverleners.

Wij hebben deze resultaten overhandigd aan wethouder Hilbert Bredemeijer en dringen aan op de volgende maatregelen:

  1. Verlenging van de overgangsregeling waar nodig.
  2. Maatwerk voor kinderen en jongeren met ingewikkelde problemen.
  3. Een duidelijke klachtenregeling.
  4. Verbeterde bereikbaarheid van de jeugdhulpinstellingen.

Het is van cruciaal belang dat de gemeente en de wethouder hun verantwoordelijkheid nemen om deze overgang soepel te laten verlopen en ervoor te zorgen dat geen enkel kind zonder de nodige hulp komt te zitten. Wij blijven ons inzetten voor een jeugdhulpstelsel dat werkt voor iedereen.

Dank aan iedereen die zich (anoniem) gemeld heeft. Als u toestemming daarvoor heeft gegeven, is uw verhaal met de gemeente en hulpverleners gedeeld

Voor verdere vragen of opmerkingen kunt u contact met ons opnemen.

Lisa van de Voort (GroenLinks Den Haag)
Suzanne Piet (PvdA Den Haag)