In de Commissie Leefomgeving is gisteravond weer een stapje gezet in het jarenlange voorbereidingstraject van de aanleg van de Rotterdamse baan. Deze nieuwe snelweg gaat straks dwars door de Vlietzone en moet via de Binckhorst en de centrumring aansluiten op de het rijkswegennet.
GroenLinks is voorstander van een langere tunnel in de Vlietzone, omdat hiermee het groen en open landschap gespaard blijft. Deze langere tunnel is nooit echt serieus onderzocht door wethouder Smit. Dit terwijl er rapporten liggen, waaruit blijkt dat deze langere tunnel wel eens een stuk goedkoper zou kunnen uitvallen dan de korte tunnelvariant. Ook zou het bestuurlijk conflict met de gemeente Leidschendam-Voorburg direct opgelost zijn. Smit volhardt echter in zijn weigering om de langere tunnel verder te onderzoeken.
Raadslid Arjen Kapteijns: “Smit heeft zich ingegraven in zijn standpunt om de korte tunnel door te zetten. Dat is jammer, zowel voor de mooie Vlietzone als voor de wethouder financiën van de gemeente. GroenLinks vindt dat iedere mogelijkheid om tientallen miljoenen te kunnen besparen zou moeten worden onderzocht, maar kennelijk betaalt de wethouder liever miljoenen euro’s te veel.”