Uit onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam is vorige week gebleken dat er geen enkel verband bestaat tussen een hoge omzet voor winkeliers en de mogelijkheid om die winkelier met de auto te bereiken. Klanten die te voet en te fiets naar de winkel gaan, zorgen juist voor een hogere omzet dan automobilisten. GroenLinks wil daarom dat het parkeerbeleid in Haagse winkelgebieden tegen het licht wordt gehouden. “Dat is goed voor de ondernemers in onze stad, voor de luchtkwaliteit en voor de fietsende en lopende shoppers”, aldus fractievoorzitter Inge Vianen.
Er wordt door de gemeente, vaak op verzoek van winkeliers, veel geld geïnvesteerd in parkeerplaatsen bij winkelgebieden. Dit blijkt nu dus helemaal niet nodig voor een hoge omzet. In het onderzoek is gekeken naar de invloed van parkeerplaatsen en de hoogte van het parkeergeld op de omzet van winkeliers. Of je er kan parkeren en tegen welk tarief blijkt niet bepalend voor het succes van een klein of groot winkelgebied. Onderzoeker Giuliano Mingardo spreekt van een 'hardnekkig Hollands misverstand'. In binnen- en buitenland zijn voorbeelden te over van winkelgebieden die tot leven kwamen juist doordat de voetgangers ruim baan kregen.
“Het is belangrijk om deze resultaten om te zetten in nieuw parkeerbeleid voor onze winkelgebieden. Laten we beginnen met kijken naar het parkeren in het centrum van Den Haag. Op de Gedempte Gracht, Prinsestraat en Wagenstraat kunnen grote slagen gemaakt worden”, aldus Vianen.