Naast gemeenteraadslid ben ik ook ambtenaar in dienst bij de rijksoverheid. En mensen vragen mij vaak of dat geen lastige combinatie is. Als je twee banen hebt dan vallen belangrijke afspraken of deadlines soms samen, daar is geen ontkomen aan. Maar verder heeft het vooral voordelen.

Bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu werk ik aan beleid voor duurzame mobiliteit. Ik buig me over de vraag hoe we het verkeer klimaatneutraal en schoon kunnen maken, zonder dat dit ten koste gaat van onze bereikbaarheid. Dit is een waanzinnig relevant en tegelijkertijd weerbarstig onderwerp, niet alleen voor Nederland maar ook voor onze stad.

Als ambtenaar voer ik het beleid uit van dit kabinet. Ik mag daarbij op basis van feiten, naar eer en geweten adviseren over hoe zaken aangepakt kunnen worden. De visie van dit kabinet komt niet altijd overeen met de mijne maar in mijn werk als ambtenaar is de kabinetsvisie leidend. En als ik in de raadszaal het woord voer, is voor iedereen duidelijk dat ik doe als raadslid en niet als ambtenaar. Dan spreek ik namens GroenLinks en is het standpunt van mijn fractie leidend.

Petten zelden in het gedrang

Het komt hoogst zelden voor dat mijn twee petten met elkaar in gedrang komen. En als dat zich voordoet dan maak ik dat kenbaar. Want het is essentieel om transparant en duidelijk te zijn over je rol. Het dragen van een dubbele pet heeft eigenlijk vooral voordelen. Ik doe als ambtenaar bijvoorbeeld veel kennis op die ook heel bruikbaar is om van Den Haag een fijnere en schonere stad te maken.

Zo las ik deze week op het ministerie een interessant rapport dat mij helpt in mijn raadswerk. De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) heeft onderzocht wat er zou gebeuren als mensen geen eigen auto meer zouden hebben maar met gedeelde busjes van deur tot deur zouden gaan. Dit is grondig doorgerekend voor de stad Lissabon. En wat blijkt? Om iedereen, zonder overstappen, te brengen waar ze moeten zijn is slechts 3% van het huidige aantal voertuigen nodig! Dat maakt 97% van de auto’s dus overbodig.

Nooit meer file

Stel je eens voor wat dit betekent. We zouden helemaal geen bovengrondse autoparkeerplaatsen meer nodig hebben. Er komt dan een zee aan ruimte vrij waar fietspaden en parken aangelegd kunnen worden. Er zou nergens meer file staan en als kers op de taart halveren wij hiermee de kosten. Als ik zo’n rapport lees ben ik nog meer gemotiveerd om ook in Den Haag serieus werk te maken van autodelen. Zo’n dubbele pet is dus toch best handig!

Fijn weekend allemaal!

Arjen Kapteijns

Fractievoorzitter GroenLinks Den Haag