Maarten De Vuyst is sinds 2018 raadslid voor GroenLinks Den Haag. De Vuyst: “Ik woon nu bijna de helft van mijn leven in Den Haag. Hier zijn mijn zonen geboren. Het blijft een fascinerende stad met een mix van fascinerende inwoners. Maar, een stad waar het ook nog teveel uitmaakt in welk deel je opgroeit. Ik ben trots dat ik mezelf voorzitter mag noemen van de Haagse GroenLinks fractie. Want we voelen samen dat we Den Haag verder kunnen veranderen. Werken aan meer gelijke kansen. Ons stinkende best doen om ons Haags aandeel te doen om klimaatverandering tegen te gaan. Knokken voor een Den Haag waar iedereen zich welkom voelt, van Roze Reiguh tot vluchteling.”

Hera Butt is een nieuwkomer in de Haagse gemeenteraad, maar zeker niet in Den Haag. Butt is opgegroeid in de Schilderswijk. De wijk heeft een speciale plek in haar hart. De kansenongelijkheid in haar wijk was de reden voor haar om een actieve en betrokken Hagenaar te zijn. Zo is ze jarenlang actief geweest als burgerjournalist in de wijk, heeft ze zich hard gemaakt voor verschillende culturele initiatieven in de Schilderswijk en is in haar dagelijks leven actief als jurist. Butt: “Mijn rol als raadslid en vicefractievoorzitter voor GroenLinks biedt mij de kans de strijd tegen kansenongelijkheid in Den Haag aan te gaan.” Via haar rol als raadslid wil ze de ongelijkheid in Den Haag (verder) aanpakken, haar dossiers onderwijs, integratie, anti-discriminatie, economie, openbare orde en lucht-, bodem en waterkwaliteit geven haar die mogelijkheid.

De fractie van GroenLinks heeft naast het kiezen van nieuwe aanvoerders ook de portefeuilles verdeeld. De Vuyst gaat als fractievoorzitter verder aan de slag met belangrijke groene thema’s als duurzaamheid, buitenruimte, afval en mobiliteit, daarnaast heeft hij ook financiën, sport en cultuur&media in zijn portefeuille. Butt neemt naast bovengenoemde dossiers ook maatschappelijke opvang, internationale zaken, digitalisering, IT, privacy, gemeentelijke organisatie en dienstverlening en natuur inclusief stadsboerderijen en dierenwelzijn onder haar hoede.

Bos zal zich de komende periode inzetten als lid van raadsenquête commissie over Amare. Daarnaast zal zij de portefeuilles Queer emancipatie, sekswerk, coffeeshops, toegankelijkheid en ruimtelijke ordening voor haar rekening nemen. Baboeram zal haar werk voortzetten op de dossier sociale zaken, volksgezondheid, vrouwenemancipatie, jeugd en jeugdzorg, welzijn, wijkaanpak en het koloniaal- en slavernijverleden. Het nieuwbenoemde raadslid Thepass kijkt ernaar uit om aan de slag te gaan met de wooncrisis, de klimaatcrisis, WMO en de rechten van arbeidsmigranten. Van de Voort zal ondersteuning bieden in de commissie ruimte en op de portefeuille cultuur.

De portefeuille verdeling nog eens rustig doornemen, klik hier