GroenLinks Den Haag presenteert knettergroen en sociaal verkiezingsprogramma

Benieuwd naar de plannen van GroenLinks voor Den Haag? Dinsdag 31 oktober presenteerden wij het verkiezingsprogramma voor 2018-2022. Lees snel verder voor de belangrijkste punten en een link naar het volledige verkiezingsprogramma.

GroenLinks heeft ambitieuze plannen om Den Haag de komende jaren fors groener, schoner en duurzamer maken. Daarnaast richten wij ons op het aanpakken van de groeiende ongelijkheid en moeten Hagenaars veel meer invloed krijgen op hun eigen omgeving.

Lijsttrekker Arjen Kapteijns: “Dit is een knettergroen programma en dat is ook precies wat Den Haag nu nodig heeft. Investeren in milieu en klimaat is geen luxe-uitgave maar een keiharde voorwaarde voor een leefbare stad. Bovendien wordt Den Haag hier ook economisch beter van. Groene banen zijn de toekomst, we hebben straks veel mensen nodig om huizen en gebouwen te isoleren, nieuwe warmtesystemen aan te leggen en zonnepanelen te installeren.”

Een belangrijk punt in het programma is het duurzaam maken van huizen en gebouwen. Een snelle overstap naar schone energie en duurzame warmte is hard nodig om als stad het doel te halen in 2030 klimaatneutraal te zijn. GroenLinks investeert daarom €100 miljoen in een klimaatfonds.

Fors meer groen en schone lucht

Om Den Haag aantrekkelijker en gezonder te maken roept GroenLinks de bomenkap een halt toe en zorgen wij ervoor dat de stad veel groener wordt. Vooral sterk versteende stadsdelen zoals het centrum, Laak en Escamp moeten worden aangepakt. Verspreid over heel Den Haag willen we minstens 15.000 extra bomen planten in de periode 2018-2022: ten minste tien bomen per dag, vier jaar lang.

GroenLinks wil schone lucht in Den Haag en meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Het autoluwe gebied in de binnenstad wordt uitgebreid en als het aan ons ligt, komen vervuilende dieselauto’s vanaf 2025 de stad niet meer in.

Bewoners krijgen meer invloed

Een ander speerpunt in het programma is meer invloed voor bewoners op hun eigen omgeving. Arjen Kapteijns: “Mensen willen meer te zeggen hebben over hun eigen straat of buurt. Het roer moet om! De gemeente moet weer dienstbaar worden aan de stad en echt samenwerken met bewoners.”

In plaats van plannen voorleggen moet de gemeente voortaan samen met bewoners plannen maken. Bewoners moeten mee kunnen beslissen over de besteding van het gemeentebudget en meer steun krijgen voor eigen initiatieven.

Betere zorg en eerlijke kansen

Op sociaal vlak richt GroenLinks zich onder meer op betere zorg en opvang voor kwetsbare groepen. Wij schaffen de eigen bijdrage af voor dagbesteding en begeleiding en roepen kleinschalige wijkteams met een persoonlijke aanpak in het leven. Ook stellen we de nachtopvang voor dak- en thuisloze Hagenaars het hele jaar rond open. Want niemand zou op straat hoeven slapen in Den Haag.

GroenLinks blijft zich onverminderd inzetten om iedere Hagenaar eerlijke kansen te bieden in het onderwijs, op de arbeidsmarkt en op de woningmarkt. En discriminatie, in welke vorm dan ook, pakken wij hard aan.

Krachtig en helder

Bestuursvoorzitter Kees Verhaar is enthousiast over de plannen. “De programmacommissie heeft enorm veel waardevolle input gekregen van leden, deskundigen en maatschappelijke organisaties. Het resultaat is een krachtig en helder programma waarmee we onze ambitieuze groene en linkse koers met nog meer elan voortzetten.”

Na amendementen van de leden van GroenLinks Den Haag is het programma op de Algemene Ledenvergadering van 2 december defitinief vastgesteld.