Sporten is gezond en gezellig. Sommige Hagenaars sporten bij een sportclub, anderen maken gebruik van de openbare sportparken die Den Haag rijk is. Zoals sportpark De Verademing of het sportpark op Jan van Beersstraat. Deze parken zijn meestal door de weeks open. In het weekend zijn ze echter vaak gesloten, omdat er geen beheerder aanwezig is. GroenLinks raadslid Maarten De Vuyst: “Juist in de weekenden, wanneer veel Hagenaars willen sporten, moeten deze parken toegankelijk zijn.”

Momenteel klimmen Hagenaars in het weekend over de hekken om het sportpark, bijvoorbeeld De Verademing, te bereiken. Raadslid Maarten De Vuyst: “Openbare sportparken zijn van groot belang. Via sleutelbeheer is het relatief makkelijk deze parken ook in de weekenden te openen.” Daarom stellen GroenLinks raadsleden Maarten De Vuyst en Isabel Bos vragen aan het stadsbestuur om zo de wethouder Sport Hilbert Bredemeijer (CDA) aan te sporen hier goed naar te kijken.

GroenLinks raadslid Isabel Bos diende eerder een initiatiefvoorstel Kindvriendelijke stad in. Sinds 2019 had Isabel Bos gesprekken met kinderen om te ontdekken wat er volgens hen beter kan in Den Haag.  De kinderen stelden o.a. voor om speelplekken fijner te maken en om het verkeer veiliger te maken voor fietsende en spelende kinderen. Hun voorstellen heeft Isabel gebundeld met haar eigen ideeën, waarin zij het stadsbestuur uitdaagt om vaker met kinderen in gesprek te gaan. Zij weten zelf namelijk het beste hoe we Den Haag kindvriendelijk kunnen maken! Isabel Bos: “Het openstellen van de sportparken in de weekeinden sluit goed aan bij de wensen van Haagse kinderen. Zo kunnen zij ook op zaterdag en zondag veilig sporten en spelen in hun eigen buurt.”