Schiphol heeft in februari aangegeven het aantal privévluchten te willen halveren. Goed nieuws volgens de Haagse fracties van GroenLinks en ChristenUnie/SGP. Echter, de verwachting is dat privévluchten zullen uitwijken naar regionale luchthavens, zoals Rotterdam The Hague Airport. Klokkenburg (ChristenUnie/SGP): “Een stijging van het aantal privévluchten is een no-go, helemaal als je weet dat privévluchten tot ruim zeven keer zoveel CO2 uitstoten per passagier als reguliere vluchten.”

“ stijging van het aantal privévluchten is een no-go ”
Judith Klokkenburg (ChristenUnie/SGP) Fractievoorzitter ChristenUnie/SGP

GroenLinks en ChristenUnie/SGP zouden het liefst zien dat het aantal privévluchten vanaf Rotterdam-The Hague airport wordt teruggeschroefd of verboden wordt. Volgens vluchtdata was ruim een derde van alle Nederlandse privévluchten korter dan 500 kilometer. De Vuyst: “Voor bestemmingen als Antwerpen, Parijs en al helemaal Schiphol kan je gewoon de trein pakken, het nemen van een privéjet voor deze afstanden is echt doodzonde.

“ Pak de trein, de auto of desnoods een reguliere vlucht. ”
Maarten De Vuyst Fractievoorzitter GroenLinks

GroenLinks zou uiteindelijk het liefst zien dat Rotterdam-The Hague airport plaats maakt voor een groene woonwijk. De Vuyst: “Rotterdam-The Hague airport zou onze stad goed bereikbaar moeten maken voor internationale zakelijke reizigers, maar de data wijst uit dat er vooral gevlogen wordt op bestemmingen als Alicante, Faro, Malaga, Innsbruck. Natuurlijk niet echt congres bestemmingen.”

De Haagse fracties van GroenLinks en ChristenUnie/SGP dienen tijdens de raad van 9 maart een motie en amendement in om het aantal privé vluchten in ieder geval aan banden te leggen. Klokkenburg: “Klimaatverandering tegengaan doen we samen, ook de allerrijksten die een privéjet kunnen betalen moeten daar een bijdrage aan leveren."